Opening Verleiden met een glimlach , Jo Spier en de reclame
Op zondag 22 opende de tentoonstelling Verleiden met een glimlach, Jo Spier en de reclame in het Stedelijk Museum Zutphen. De tentoonstelling werd geopend door Henk van Gelder, theaterrecensent bij NRC Handelsblad.
Verleiden met een glimlach, Jo Spier en de reclame toont het reclamewerk van Jo Spier, tijdsgenoten en hedendaagse kunstenaars.
Spier noemde zichzelf wel tekenend journalist. Maar naast een begenadigd politiek tekenaar en illustrator was hij bij uitstek iemand die de reclame-ideeën van bedrijven in beeld kon brengen.
De enorme hoeveelheid aan reclame-uitingen overtreft waarschijnlijk al Spiers tekenwerk voor kranten en tijdschriften. Onder zijn commerciële opdrachtgevers waren wereldomvattende bedrijven als Shell, Esso, Ford, Philips, en Schlumberger, maar ook in Nederland wist men hem te vinden: Heineken, KLM, NS, PTT en Amstel Bier waren bedrijven die jarenlang adverteerden met de getekende reclameboodschappen van Jo Spier. Tegelijkertijd gaan de reclametekeningen van Spier veel verder dan een plaatje met een tekst. Zijn vermogen om op een beeldende wijze typografie in te zetten is ongeëvenaard.
De tentoonstelling toont naast het werk van Spier ook werk van tijdgenoten als Ies Spreekmeester en Eppo Doeve. Daarnaast laten hedendaagse tekenaars als Joep Bertrams, Ien van Laanen, Nanne Meulendijks en TRIK zien hoe zij omgaan met commerciële en maatschappelijke thema’s.