Favoriet van Tim: Wie is het model?
Wie staat er op de doeken van de kunstenaars die Wendelien Schönfeld vastlegde op de houtsnedes te zien in Museum Henriëtte Polak? De kunstenaar maakte een serie van vier afdrukken in de kleuren roze, blauw, geel, groen en zwart, getiteld Atelier I-IV. Twee ervan zijn momenteel in het Zutphense museum te zien.
De beelden zijn gelaagd op drie manieren. Ten eerste geeft Schönfeld een beeld van het kunstenaarschap: ze geeft werkende artiesten weer, biedt zo een kijkje achter de ezels en maakt er tegelijkertijd kunst van, in de vorm van deze houtsnedes. Bovendien vraagt de techniek van kleurhoutsneden een gelaagde werkwijze. Vormen en lijnen worden in verschillende diepten met gutsen uit het hout gesneden en vervolgens bedekt met kleureninkt. Door papier op het hout te drukken, ontstaat de afbeelding van de houtsnede. Om een nieuwe kleur toe te voegen, moet een nieuwe laag inkt aangebracht worden en een nieuwe afdruk gemaakt worden op hetzelfde papier. Het derde niveau van de gelaagdheid is te vinden in wat je niet ziet. In de serie houtsnedes zien we op drie afbeeldingen modellen die geportretteerd worden; hier kun je wel raden wat er op de doeken verschijnt. Op Atelier I echter kijk je recht tegen de achterkant van de werken aan, blik je de kunstenaars frontaal in het gezicht: je ziet ze kijken naar jou.
– Tim Pardijs
Elke maand struint onze museumschrijver Tim Pardijs door het Stedelijk Museum en Museum Henriette Polak en laat zich verwonderen door alles wat hij ziet, voelt en beleeft in de Musea Zutphen. Hij schrijft over een kunstwerk of object waar zijn oog op is gevallen, een tentoonstelling of een mooi moment in de Musea Zutphen dat hem is bijgebleven.