Favoriet van Tim: Venster op ijstijd
Een enorme rat bungelt in de hand van een man met een geweer over zijn schouder, een hond rent voor hem uit. Op het ijs spelen jongeren een vroege vorm van ijshockey, ijskolf geheten. Op de achtergrond zien we, in wat vagere kleuren geschilderd, de stad Zutphen. Voor de grauwe lucht die iets meer dan de helft van het beeld beslaat, zien we duidelijk herkenbaar de Nieuwstadskerk, de Wijnhuistoren en de Walburgiskerk. Dit Gezicht op Zutphen werd geschilderd door Barent Avercamp rond 1665. Hij is daarmee een tijdgenoot van de beroemde landschapsschilder Jacob van Ruisdael, ze werkten in een periode van realistische landschapsschilderkunst. Hoewel met weinig contrast weergegeven, doet de lucht wel een beetje denken aan de ontzagwekkende Ruisdael-luchten. Verder zijn de overeenkomsten ver te zoeken. Avercamps compositie met drie horizontale banen is simpel te noemen en dat geldt ook voor zijn weergave van het perspectief. Hiervoor gebruikt hij alleen het atmosferische effect (de kleuren worden naar achteren toe steeds grijzer) en geen landschapselementen, zoals Ruisdael wel veel deed. Alleen op de voorgrond zijn details en kleuren helder weergegeven. Door de vrij lage horizon kijken we op ooghoogte naar de dagelijkse bezigheden van Zutphenaren op een winterdag. Het schilderij is hiermee haast een voortzetting van onze werkelijkheid, een venster op een periode die, helemaal vergeleken met onze winters, een kleine ijstijd genoemd mag worden.
– Tim Pardijs
Elke maand struint onze museumschrijver Tim Pardijs door het Stedelijk Museum en Museum Henriette Polak en laat zich verwonderen door alles wat hij ziet, voelt en beleeft in de Musea Zutphen. Hij schrijft over een kunstwerk of object waar zijn oog op is gevallen, een tentoonstelling of een mooi moment in de Musea Zutphen dat hem is bijgebleven.