Favoriet van Tim: Topsporter in museum
Kijk je van een afstand naar het beeld ‘Kleine schaatsenrijder’ van Piet Esser, dan valt op hoe strak de diagonale lijn van de rug en het linkerbeen, net klaar met een afzet, is. Dat verandert als je dichterbij komt. Piet Esser is een van de kunstenaars die na de Tweede Wereldoorlog niet meeging in de mode van abstracte en conceptuele kunst, maar een beeldhouwer die op een klassieke, figuratieve manier bleef werken. Zijn werk is te vinden op pleinen en in parken in Den Haag (Troelstra-monument), Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Voor een beeld in het Camminghaplantsoen aldaar maakte hij dit ontwerp, een topstuk van Museum Henriëtte Polak. De schaatser rust met zijn volledige gewicht op zijn rechterbeen en nu je dichter bij bent, zie je dat de lijn van rug en been helemaal niet zo strak is. Het bovenlichaam is iets gekromd, wat wijst op grote inspanning. Het hoge linkerarm en een lichte kanteling van de romp versterken de beweging in het beeld. Er zijn ook lijnen zichtbaar in het brons, die vooral in de armen en benen de suggestie van spieren wekken. Spieren die onzichtbaar zijn als een schaatser een pak aanheeft. Essers schaatser lijkt daarom wel naakt, net als klassieke Griekse beelden. De brede schouders en smalle heupen versterken de indruk van een goedgetrainde held, iemand die voor ons (wanneer stond je zelf voor het laatst op de plas aan het eind van je straat?) op de schaatsbaan medailles in de wacht sleept.
Tim Pardijs
Elke maand struint onze museumschrijver Tim Pardijs door het Stedelijk Museum en Museum Henriette Polak en laat zich verwonderen door alles wat hij ziet, voelt en beleeft in de Musea Zutphen. Hij schrijft over een kunstwerk of object waar zijn oog op is gevallen, een tentoonstelling of een mooi moment in de Musea Zutphen dat hem is bijgebleven.