Favoriet van Tim: Museum als rusthuis
Tussen de oude schilderijen, goed bewaard zilverwerk en opgegraven boten en wapentuig hangt in het Stedelijk Museum zomaar een felle lichtreclame van Hendrik Jan de Tuinman. Dit bekende merk tuingereedschappen van de van oorsprong Zutphense ijzergroothandel Reesink staat volgens het museum voor Zutphen als handels- en dienstenstad. In de vitrine eronder liggen nog meer uitingen van het merk uit de jaren zestig van de vorige eeuw: een sigaar, een stropdas in karakteristiek geel en groen en de strohoed die de opa in het beeldmerk ook draagt. Zijn plek in het logo is onlangs overgenomen door een frisse jongeman die zijn kleinzoon zou kunnen zijn, zo legt het nog altijd bestaande merk op zijn website uit. Opa is met pensioen en zijn rusthuis is het Stedelijk Museum Zutphen. Hoe ‘tijdloos’ (aldus de marketeers op de website) ook, bekende merken ontkomen niet aan de werking van de tijd. Lopend langs internationale merknamen in de winkelstraten rond het Zutphense museum, bedenk ik me hoe dat werkt, met die tijd. Soms blijft hij aan iets plakken, of neemt hij iets weg, er zit een gat in de rieten hoed in de vitrine, en maakt hij merken en mensen museumwaardig.
Tim Pardijs
Elke maand struint onze museumschrijver Tim Pardijs door het Stedelijk Museum en Museum Henriette Polak en laat zich verwonderen door alles wat hij ziet, voelt en beleeft in de Musea Zutphen. Hij schrijft over een kunstwerk of object waar zijn oog op is gevallen, een tentoonstelling of een mooi moment in de Musea Zutphen dat hem is bijgebleven.