Vol trots toont Museum Henriette Polak nieuw werk van Arie Schippers, rechtstreeks afkomstig uit zijn atelier. In zijn meest recente werk staat het lichaam centraal. Het zijn vrouwen ‘volgens Arie Schippers’: dansend, lichtvoetig en zelfbewust, maar tegelijkertijd ongrijpbaar en onbereikbaar.
Arie Schippers is een van de meest oorspronkelijke en eigenzinnige kunstenaars in de Nederlandse kunstwereld van de laatste tijd. Velen kennen hem als maker van het Nelson Mandela beeld in Den Haag of als stadstekenaar van Amsterdam. Het zijn slechts een paar voorbeelden van zijn onstuitbare veelzijdigheid. Ook zijn werk in de collectie van Museum Henriette Polak kent die onwaarschijnlijke variatie; van een intiem geschilderd portret tot zijn ‘Einzelgänger’ met 110 maskers in klei. Arie Schippers vindt zichzelf iedere keer opnieuw uit, als schilder, beeldhouwer, tekenaar en in de keuze van zijn onderwerpen: “Ik ben onrustig. Zodra ik bewezen heb dat ik iets kan, verlies ik mijn interesse”.
Arie Schippers heeft in de loop van de jaren een kwalitatief hoogwaardig oeuvre opgebouwd. Prijzen als de Prix de Rome, gouden medaille voor vrije schilderkunst (1977), de Willem F.C. Uriotprijs (1973, 1974, 1976) en de Sacha Tanja Penning, oeuvreprijs (2016) bewijzen dat. Recente tentoonstellingen zoals ‘Tussen notitie en droom’, Fondation Custodia, Parijs (2015) en ‘Verf wordt vogel’, Kunsthal, Rotterdam (2015) onderstrepen dat nog eens.