Vijftien jaar was Tiana Wilhelm de trotse en inspirerende directeur van de Musea Zutphen. Eind 2022 is zij met pensioen gegaan. Onder haar bezielende leiding zijn de Musea Zutphen op hun nieuwe locatie uitgegroeid tot ware parels. Dankzij haar zijn de Musea Zutphen succesvolle samenwerkingsverbanden aangegaan en hebben vele mooie tentoonstellingen gemaakt. Deze collectiepresentatie Lekker los is zonder haar medeweten ontstaan. Het is een blijk van waardering van de medewerkers voor de tomeloze en liefdevolle inzet.
U ziet de leukste, grootste, liefste, mooiste en misschien ook wel de oudste hondjes van het Stedelijk Museum Zutphen en het Museum Henriette Polak. Met deze collectiepresentatie brengen we een ode aan Tiana met een van haar grote liefdes: de hond! Het is onderdeel van de tentoonstelling ‘Niets gaat verloren – Aanwinsten 2008-2022‘.
Sterren twinkelen aan de donkere hemel. Van ergens uit de verte klinkt een gesmoord ‘woef woef, waf’, de romantiek van geblaf in het holst van de nacht. De hond heeft een droom. Hij droomt dat hij een hond is die droomt dat hij afgebeeld is op een schilderij waarin hij speelt met andere honden. In werkelijkheid ligt hij op een veelkleurige lappendeken. Te slapen, dat wel. Het diepe rood en het vlekkerige geel van de deken zweven door de kamer. Kleuren mengen zich nou eenmaal als je je ogen dicht doet.
Nog even en dan mag de hond op schoot, en op de foto. Daarna is het tijd voor een wandeling, even eruit, samen met het baasje.
Honden die op foto’s en schilderijen terecht komen zijn meestal de vrije jongens en meiden waarbij de riem in geen velden of wegen te bekennen is. Het zijn de honden van ‘yes-laten-we-gaan’ en ‘waarom niet’, ze rennen niet weg, spelen dat het een lieve lust is of zitten rustig als een Boeddha waar een ander de benen neemt. Noem het een brave bende, zo je wilt, maar het is wel een hondse bende en eentje van lekker los.
Tekst: Ilona Verhoeven. Dit is een deel van de tekst, deze is in z’n geheel bij de presentatie te lezen.
Afbeelding: Riek Wesseling ‘Johnny’, 1978 gravure. Collectie Museum Henriette Polak