Kunstenares Hetty Heyster schenkt 21 kunstwerken aan Museum Henriette Polak
Een schenking van maar liefst negentien beelden en twee tekeningen, gemaakt tussen 1972 en 2012, ontving Museum Henriette Polak van de beeldhouwster Hetty Heyster.
Met deze genereuze schenking heeft Museum Henriette Polak een prachtige doorsnee van het oeuvre van Heyster in bezit gekregen. Dit geschenk is een heuglijk feit en een eer voor het museum. Hoofd collectiebeheer Musea Zutphen Marieke de Jongh: ”Dit is een groot cadeau met een hoge aaibaarheidsfactor.”
De Nederlandse beeldhouwster Hetty Heyster (1943) staat bekend als zogenaamde animalier-kunstenares. Door de jaren heen raakte zij geïnspireerd door de dierenwereld, in haar eigen woorden: “Het kijken naar dieren en hiermee contact maken biedt de gelegenheid krachtige, bezielde natuurvormen te bestuderen en visueel te verwerken tot een beeld.” Dieren zijn haar modellen, maar het beeld is geen plaatje van de werkelijkheid. Heyster moedigt de kijker aan om achter de façade te zien en zo een rijkere werkelijkheid te ontdekken.
Een vruchtbare samenwerking
Museum Henriette Polak werkte al eerder samen met de kunstenares. In 2017 organiseerde het museum de tentoonstelling “Lifeforce – Dier in beeld. Hetty Heyster & De Animalierkunst”, die een overzicht gaf van het Heysters oeuvre van 1972 tot heden. Na afloop van de tentoonstelling heeft het museum enkele werken van Hetty Heyster gekocht en in langdurig bruikleen gekregen. Hetty schonk toen het beeld die een otter met twee vissen voorstelt.
Een groot cadeau met een hoge aaibaarheidsfactor
Onlangs mocht het museum dus opnieuw een keuze maken uit haar oeuvre. Alle beelden samen geven inzicht in Heysters creatieve methode en de evolutie van haar stijl. De Twee maraboes en Struisvogels zijn gemaakt in 1972, net na haar afstuderen aan de Rotterdamse Kunstacademie. Toen bracht Hetty Heyster haar eerste bezoeken aan dierentuinen en raakte zij steeds meer geïnteresseerd in het observeren van dieren. In de jaren ’80 besteedde Heyster veel tijd aan onderzoek en studie en kreeg zij steeds meer opdrachten, onder andere in het kader van de Beeldende Kunstenaars Regeling. Uit die periode ontving het museum twee werken: Gemaskerd paard (1981) en Bizon I (1987). In de jaren daarna verdiepte Heyster zich in het dier als onderwerp. Ze experimenteerde met vorm en grootte, creëerde bronzen sculpturen van onder andere gorilla, rund, zeeleeuw, cheetah, olifant, gaur (Indische bizon) en kerkuil.