Favoriet van Tim: Wat zie ik eigenlijk?
Normaal begin ik hier met een beschrijving van wat er te zien is op een kunstwerk. Dat in plaats daarvan hier nu wat reflectieve opmerkingen staan, komt door voorliggend werk van graficus Nan Platvoet. Want zoals wel meer gebeurt bij afbeeldingen zonder herkenbare figuren, hoor ik mezelf denken: Is dit een tafel met wat verkreukeld papier, draden, de kring van een mok en een vlek koffie, gezien van boven? Als zo’n vraag naar wat ik eigenlijk zie geen bevredigend antwoord oplevert, ga ik op zoek naar mijn volgende houvast: de werkwijze. Legde kunstenaar wat snoeren, spiralen en blokjes op een kopieerapparaat, wijzigde de kleuren in rood, blauw, paars en drukte hij af? Als laatste poging iets te begrijpen het gebruik. Deze fotocollage maakte Platvoet voor International Lighting Review, een tijdschrift waarmee Philips haar vorderingen op het gebied van verlichting wereldkundig maakte. Ze hadden hiervoor omslagbeelden nodig die de sfeer van het bedrijf weergaven. En nu zie ik het ineens: de draden, spiralen en blokjes staan voor techniek, de kleuren voor een gevoel van opwinding van uitvindingen. Opdracht geslaagd. De expositie Alle dagen kunst bij Musea Zutphen toont veel meer van zulke commerciële opdrachten. Geslaagd, omdat ondanks het zakelijke belang, de kunstenaar toch een voor hem karakteristiek werk aflevert. In Platvoets geval: het experiment met alledaagse vormen, gecombineerd in nieuwe collages.
Tim Pardijs
Elke maand struint onze museumschrijver Tim Pardijs door het Stedelijk Museum en Museum Henriette Polak en laat zich verwonderen door alles wat hij ziet, voelt en beleeft in de Musea Zutphen. Hij schrijft over een kunstwerk of object waar zijn oog op is gevallen, een tentoonstelling of een mooi moment in de Musea Zutphen dat hem is bijgebleven.