I.v.m. de aangescherpte corona maatregelen zijn de musea gesloten van 15 december t/m 15 maart.
Bekijk ondertussen onze collecties online

I.v.m. de aangescherpte corona maatregelen zijn de musea gesloten van 15 december t/m 15 maart.
Bekijk ondertussen onze collecties online

Te zien in: Stedelijk Museum Zutphen

Jo Spier, tekenaar van een tijdperk

Jo Spier wordt op 26 juni 1900 in Zutphen geboren. Al op zeer jeugdige leeftijd begint hij te tekenen. De eerste tekeningen verschijnen in het blad van de plaatselijke voetbalclub Be Quick. Spier gaat na het gymnasium naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Aansluitend verblijft hij in 1922/23 een tijd in Parijs, waar hij zich aan de Académie Cormon verder bekwaamt in het tekenen.

In 1924 komt hij terecht bij De Telegraaf.  Hij illustreert allerlei reportages en is vaak in de rechtbank te vinden. De waardering voor zijn werk is al snel groot. Tijdens de tweede helft van de jaren 30 bereikt Spier de top van zijn roem en is hij een van de bekendste Nederlanders, met name door zijn werk voor De Telegraaf. In die  jaren worden zijn immens populaire tekeningen gebundeld in: Teekeningen (1933), Per potlood door Nederland (1934) en Uit en Thuis (1936).Naast het werk voor de krant maakt Spier vooral carrière in de reclame, voor onder andere de KLM, scheepvaartmaatschappij en Die Port van Cleve, Amsterdam. In 1939 valt Spier de eer te beurt de uitgave ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de verschijning van de Camera Obscura van Hildebrand te mogen illustreren.

Voor Spier verandert er veel aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Bij De Telegraaf krijgt hij in oktober 1940 zijn ontslag. Later gaat hij met zijn gezin op transport naar het concentratiekamp Theresienstadt. Zijn oorlogsherinneringen publiceert hij aan het einde van zijn leven in Dat alles heeft mijn oog gezien. Terug in Nederland kan hij bij het Elseviers Weekblad aan de slag. Met de journalist Piet Bakker maakt hij een reeks van grote reizen, naar Indonesië en West-Indië. Ook maakt hij de brochure over het Marshall-plan dat onder alle leerlingen van het Nederlandse  middelbaar onderwijs in grote aantallen wordt verspreid.  In 1947 verschijnt het boek Pennevruchten, gevolgd door de serie Oost, West, Thuis Best (1948-1951). Jo Spier verliet Nederland in 1951 teleurgesteld na de oorlog en de problemen veroorzaakt door de omstandigheden van die tijd waarin hij verzeild was geraakt. Tot zijn vertrek naar Amerika werkt hij voor Elseviers  Weekblad.

Ook in de Verenigde Staten maakt hij reclamedrukwerk, jaarboeken, briefkaarten en kalenders, ontwerpt hij advertentiecampagnes voor vele instellingen en bedrijven en illustreert hij boeken. Jo Spier overlijdt op 21 mei 1978 in Santa Fe, New Mexico. Een groot deel van zijn werk schonk hij al in 1975 aan het museum in zijn geboortestad.