Basisonderwijs
Bekijk hier ons aanbod voor het basisonderwijs. Er zijn lesprogramma’s voor de groepen 1 t/m 8. Voor alle groepen en niveaus zijn activiteiten op maat mogelijk.
In deze les dwalen we door de zalen van twee musea onder één dak: Stedelijk Museum Zutphen èn Museum Henriette Polak. We staan hier en daar stil om de verschillen te bekijken in bijvoorbeeld tijden, stijlen, kleuren en onderwerpen.
Het samen waarnemen staat centraal, onder deskundige leiding van onze museumdocenten en volgens de methode Visible Thinking in the Museum (VTM). Een mooie aansluiting bij de kunstlessen op school en een (eerste) kennismaking met kunst en de musea van Zutphen.
Duur: 60 minuten
Periode: hele schooljaar
Kosten: € 100,- per klas
De verzamelaars zijn echte levensgenieters. Ze logeren in het museum en zijn blij dat de kinderen op bezoek komen. De verzamelaars dragen elk een speciale jas waarin allerlei voorwerpen van nu zitten. Er is een blauwe en een rode verzamelaar. Elke verzamelaar neemt een groep kinderen mee in het museum. Samen bekijken ze de verzamelingen van het museum en vergelijken ze met voorwerpen van nu. De kinderen voelen, luisteren en kijken. Ook bespreken ze met de verzamelaar hun eigen verzamelingen.
Deze les is onderdeel van de digitale erfgoed leerlijn: reizen in de tijd.
De klas is verdeeld in een rode en een blauwe groep. Bij elke groep is 1 leerkracht of ouder aanwezig.
Duur: 60 minuten
Periode: hele schooljaar
Kosten: € 100,- per klas
De leerlingen gaan op pad in het museum en ontdekken zo de bijzondere, adellijke familie die hier heeft gewoond. Ze vergelijken dit met hun eigen familie. Waar kom je vandaan? Wie is je familie? En wat maakt jouw familie eigen en uniek?
Duur: 60 minuten
Periode: hele schooljaar
Kosten: € 100,- per klas
Van archeoloog tot gastvrouw: in het museum is veel werk te doen. Ieder heeft zijn of haar eigen werkzaamheden. Allemaal even belangrijk. De leerlingen ontvangen een brief van de museumdirecteur. Hij heeft veel werk en vraagt de klas om een handje te helpen. In het museum kruipen de leerlingen in de huid van een aantal museummedewerkers. Zo puzzelen ze bijvoorbeeld, als archeoloog met scherven een bord in elkaar en maken ze als conservator een echte tentoonstelling.
Deze les is onderdeel van de digitale erfgoed leerlijn: reizen in de tijd.
De klas is in groepjes van 4 leerlingen verdeeld. Bij een oneven aantal is er ook een groepje van 3 bij. Maximaal 8 groepjes in totaal.
Duur: 75 minuten
Periode: Hele schooljaar
Kosten: € 100,- per klas
Kom in de museumkelder onderzoeken of de Vikingaanval op Zutphen echt heeft plaatsgevonden of nepnieuws is. Met een loep in de hand ga je op zoek naar bewijs. Je bekijkt verschillende objecten zoals een zwaard en replica’s van botten. Net als een echte archeoloog en detective los je een 1000 jaar oude moord op; of is die Vikingaanval toch een verzinsel? Het spel is geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar.
Duur: 30 – 60 minuten (afhankelijk van niveau)
Periode: hele schooljaar
Kosten: in overleg
Als we een landschapsschilderij bekijken, dan kijken we als door een raam naar de wereld. We kunnen heel ver zien: de heuvels in de verte, een bos en bomen, en we bedenken dat er achter de bomen misschien wel een weg loopt naar een dorp. Grappig dat we zo ver kunnen kijken, terwijl het schilderij plat is. Het valt ook op dat het landschap op het schilderij vaak net anders is dan de werkelijkheid. De kunstenaar maakt met kleuren en fantasie een eigen verhaal.
Rondleiding en workshop
Dit lesprogramma bestaat uit een rondleiding en een workshop landschap tekenen, met aandacht voor patronen en perspectief (dichtbij en ver weg).
Tijdens de speciale rondleiding gaan de leerlingen in gesprek met elkaar over landschapsschilderijen in Museum Henriette Polak. Ze leren scherper waarnemen, luisteren naar elkaar, respectvol van mening te verschillen en voort bouwen op elkaar. Elke observatie is waardevol, er is geen goed of fout. Kijk hier voor een leuk filmpje over deze manier van rondleiden.
Open vragen
De museumdocent is geen bron van kennis, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon met open vragen. Kennis van en ervaring met kijken naar kunst is niet nodig.
Ook maakt iedereen, onder begeleiding van een kunstenaar zijn of haar eigen landschap met oliepastelkrijt. Het kunstwerk kan gelijk mee naar school.
Het museumbezoek
De klas wordt verdeeld in twee groepen. Bij beide groepen is een leerkracht of ouder aanwezig. De ene helft van de klas gaat krijgt eerst een rondleiding, de andere helft maakt eerst een zelfportret. Halverwege het bezoek wordt gewisseld.
Duur: 110 minuten
Periode: Hele schooljaar
Kosten: € 150,- per klas (rondleiding, begeleiding schilderen, schildersmateriaal en docentenhandleiding).
“In de middeleeuwen woonde er in Zutphen een jongetje van 11 jaar dat Henric heette. De middeleeuwen bestrijken de periode van 500 tot 1500. Dat is dus al meer dan 500 jaar geleden. Toch is in Zutphen nog steeds veel te terug te vinden uit de middeleeuwen.”
Zo begint het verhaal van Henric waarmee het museumbezoek wordt voorbereid. De leerlingen gaan, aan de hand van een dag uit het leven van Henric, op zoek naar voorwerpen en verhalen uit de middeleeuwen en krijgen een interactieve rondleiding door het oude centrum van Zutphen.
Deze les is onderdeel van de digitale erfgoed leerlijn: reizen in de tijd.
Het museumbezoek
De klas wordt verdeeld in groepjes van ongeveer 7 leerlingen. Bij elk groepje is een leerkracht of ouder aanwezig. De ene helft van de klas gaat eerst de stad in, de andere helft is eerst in het museum. Halverwege het bezoek wordt gewisseld.
Duur: 120 minuten
Periode: april tot met oktober
Kosten: Kosten: € 150,- per klas
De ene helft van de klas gaat eerst met een gids de stad in, de andere helft is eerst in het museum met een museumdocent. Halverwege het bezoek wordt gewisseld.
Ik zie mezelf ik zie jou is een les over portretten, kijken en collagekunst maken. Tijdens een speciale rondleiding gaan de leerlingen scherper waarnemen door het kijken naar de portretten in Museum Henriette Polak. Ze leren luisteren naar elkaar, respectvol van mening te verschillen en voort bouwen op elkaar.
Elke observatie is waardevol, er is geen goed of fout. De museumdocent is hier geen bron van kennis, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon met open vragen. Kennis van en ervaring met kijken naar kunst is niet nodig.
Ook maakt iedereen, onder begeleiding van een kunstdocent, een portret in collagevorm. Het portret kan gelijk meegenomen worden naar school.
Duur: 120 minuten
Periode: hele schooljaar
Kosten: € 150,- per klas (incl. rondleiding, begeleiding , materiaal en docentenhandleiding)
het museumbezoek
De klas wordt verdeeld in twee groepen. Bij beide groepen is een leerkracht of ouder aanwezig. De ene helft van de klas krijgt eerst een rondleiding, de andere helft maakt eerst een portret. Halverwege het bezoek wordt gewisseld.
Tijdens deze les maken de leerlingen op creatieve wijze kennis met de 17de eeuw. Zij leren over deze bijzondere periode door het kijken naar en tekenen van schelpen.
Schelpen werden ten tijde van de 17de eeuw gezien als een soort ‘rariteiten’, die door VOC-schepen uit verre landen werden meegenomen naar Nederland. Ter inspiratie bekijken de leerlingen de Schelpenkoepel, de prachtige entree van de Musea Zutphen.
Duur: 120 minuten
Periode: hele jaar
Kosten: € 150,- per klas
Het project is aan te passen voor groep 7 en 8 van het speciaal onderwijs.
Verdieping
De leerlingen stappen een creatief proces in en gaan aan de slag met beschouwen, experimenteren/onderzoeken, uitvoeren en reflecteren. Ze leren op creatieve wijze met pastelkrijt hun lievelingsschelp vorm te geven.
het museumbezoek
De klas wordt ontvangen in de Schelpenkoepel bij het museum. Daar laten ze zich inspireren door de maritieme kostbaarheden van de voormalige bewoners van dit stadspaleis. Vervolgens geeft de kunstdocent een historische introductie in het museum. Daarna bestuderen de leerlingen de schelpen; op de tast in voelzakken en kijkend naar de basisvormen en kleuren. Ze leren de schelpen te tekenen met pastelkrijt. Tot slot krijgt iedere leerling een schelp mee naar huis.
Tijdens deze speciale rondleiding gaan de leerlingen scherper waarnemen door het kijken naar prachtige schilderijen in Museum Henriette Polak. Ze leren luisteren naar elkaar, respectvol van mening te verschillen en voort bouwen op elkaar.
Elke observatie is waardevol, er is geen goed of fout. De museumdocent is hier geen bron van kennis, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon met open vragen. Kennis van en ervaring met kijken naar kunst is niet nodig. Kijk hieronder voor een leuk filmpje over zo’n kunstgesprek.
Duur: 60 minuten
Periode: hele lesjaar
Kosten: € 100,- per klas
Zutphen is vroeger vaak aangevallen. Het was dus belangrijk om de stad goed te verdedigen. Vanaf de middeleeuwen tot aan de 19de eeuw was de hele stad omringd door muren en torens. Na de 19de eeuw zijn veel muren afgebroken. Op een paar plaatsen in Zutphen staat nog een stukje stadsmuur.
De leerlingen bezoeken het Stedelijk Museum Zutphen en de Walburgiskerk. In het museum maken ze kennis met 4 bijzondere mannen. Deze hebben een belangrijke rol gespeeld bij de verdediging en bescherming van Zutphen. In de Walburgiskerk beklimmen zij de toren. Boven op de toren kijk je uit over de stad en wordt onderzocht wat we nog terug kunnen vinden van de verdedigingswerken. Elke leerling ontvangt bij de museumingang een eigen werkboekje.
• Leerlingen onderzoeken op welke manier het landschap invloed heeft (gehad) op het leven van de bewoners van een streek.
• Leerlingen verwoorden de invloed die mensen hebben op hun eigen omgeving.
• Leerlingen geven vorm aan de eigen wensen en ideeën over hun eigen omgeving.
De les duurt 120 minuten.