Hof van Heeckeren
Twee musea in zeventiende-eeuws stadspaleis
De Musea Zutphen, Museum Henriette Polak en het Stedelijk Museum Zutphen, zitten sinds 2017 samen onder één dak in het voormalige stadspaleis het Hof van Heeckeren aan het ’s Gravenhof in Zutphen. In dit artikel lees je meer over de schelpenkoepel, de museumtuin, het historische stadspaleis en de oorspronkelijke bewoners, familie Van Heeckeren.
Schelpenkoepel
Je komt bij de musea via een unieke entree: de Zutphense schelpenkoepel of schelpengrot. In 1697 liet baron Walraven van Heeckeren deze barokke koepel bouwen door de Zweedse architect J. Horleman. De baron wilde zijn tuin moderniseren volgens de nieuwste mode – met planten en struiken, en ook water- en rotspartijen. In koepel werden meer dan 10.000 schelpen, koralen, mineralen en gesteente ingelegd. Die kwamen in Zutphen doordat Hollandse zeelui ze voor de rijke adel meebrachten van hun reizen voor de VOC en WIC. De schelpengrot bij de Musea Zutphen is uniek; er zijn er slechts vier in Nederland – ook bij kasteel Rosendael, bij paleis Het Loo in Apeldoorn en op het landgoed Nienoord in Leek.
Baron Walraven van Heeckeren was een van vele Van Heeckerens die in Zutphen een rol hebben gespeeld. Zoals AdelinNederland.nl beschrijft: “Geen enkele andere adellijke familie heeft zoveel voor de geschiedenis van Zutphen betekend als het geslacht Van Heeckeren. Door hun uitgekiende huwelijkspolitiek en de strategische aankoop van havezaten, wisten de Van Heeckerens eeuwenlang in de stad en de graafschap te domineren en kreeg het geslacht haast dynastieke allure.” Het was ook een Van Heeckeren die aan de basis van het Stedelijk Museum Zutphen. “Gemeentearchivaris Ludolph Anne Frederik Hendrik baron van Heeckeren van Waliën (1817-1889) was in 1877 de oprichter van de Oudheidkamer, waaruit het Stedelijk Museum is voortgekomen”, aldus AdelinNederland.nl.
Museumtuin
Via de Schelpenkoepel uit 1697 betreed je de museumtuin. Deze tuin is ontworpen door Lola Landscape Architects. De geometrische vormen in de tuin kom je overal tegen in de musea. De ontwerper heeft zich hiervoor laten inspireren door de ijskristallen van de wereldberoemde natuurgeleerde J.F. Martinet uit Zutphen – een van de belangrijkste verlichte denkers van zijn tijd. De ijskristallen zijn getekend in zijn boek Katechismus der Natuur (1778). Uit de illustraties van dit boek blijkt dat Martinet veel van zijn ideeën opdeed in zijn directe omgeving, de randen van de stad Zutphen en de natuur eromheen.
Stadspaleis
Via de tuin heb je toegang tot het glazen paviljoen (nieuwbouw, 2016) aan je rechterhand. “Een hedendaagse orangerie tegen de monumentale tuinmuur”, zoals de architect (BiermanHenket) het noemt. Vanuit deze orangerie word je naar het voormalige stadspaleis geleid waar je Museum Henriette Polak en Stedelijk Museum Zutphen kunt bezoeken. De delen van het stadspaleis zijn gebouwd in de late dertiende tot de achttiende eeuw. „Eigenlijk helemaal niet geschikt als museum”, vond aannemer Bas Franken van Dijkhof Bouw. Maar toch slaagde hij erin om deze historische panden op Zutphens oudste plein om te turnen tot een modern museum. In maart 2017 verhuisden het Stedelijk Museum Zutphen en Museum Henriette Polak, samen met de archeologische dienst van de gemeente naar het gebouw.
Het complex bestaat uit drie vleugels van twee verdiepingen plus een zolder en een kelder. In het glazen paviljoen bevinden zich de entree, museumwinkel en een multifunctionele ruimte – het Auditorium. De nieuwbouw, met veel glas en scherphoekige ranke kolommen van staal is als laatste gerealiseerd. Omdat de bouwers maar een halve meter de grond in mochten vanwege de archeologie in de bodem, twijfelden zij aan de gronddruk. Om er zeker van te zijn dat de speciale ronde delen van de glazen gevel niet door eventuele verzakking zouden kunnen scheuren, is besloten de ondergrond extra te wapenen.
Het was niet de enige wijziging waar tijdens de uitvoering werd gekozen. „Niets is recht”, merkte Franken. Een muur in de oudbouw die gesloopt zou worden, bleek monumentaal te zijn en moest toch blijven staan. Grote delen van de houten vloeren en balken moesten worden opgeknapt en sporen van vorige verbouwingen moesten worden weggewerkt. Al bij een verbouwing in de jaren negentig waren delen van de houten vloeren voorzien van stalen profielen. Omdat de museummedewerkers met karretjes met kunstwerken – soms wel 700 kilo – rondrijden, is daarom gekozen om toch extra vloerplaten aan te brengen.
(klik op de foto voor een vergroting – tekst gaat verder onder de foto’s)
Museumzalen
De musea tellen zestien zalen. De gewelvenkelder en de begane grond herbergen het Stedelijk Museum. Op de eerste verdieping bevindt zich Museum Henriette Polak en de zolderverdieping is ingericht met kantoren en een depot. Beide musea delen een vleugel met zalen voor wisseltentoonstellingen. Tussen de beide verdiepingen in deze vleugel is een nieuwe trap gemaakt, die beide zalen voor de tentoonstellingen met elkaar verbindt.
Klimaat
Voor het behoud van de collectie is in het gehele gebouw een geavanceerd systeem geïnstalleerd waarvan de buizen en roosters vernuftig zijn weggewerkt. Zelfs in de houten balkenplafonds zijn de luchtkanalen nauwelijks zichtbaar. Onderdeel van de installatie is de monitoring van de balkkoppen; als er rondom de balkkoppen teveel vocht komt te zitten, kan de installatie daarop aangepast worden. Om het klimaat in het depot te stabiliseren en lekkage te allen tijde te voorkomen, is dat als een doos op de bovenste verdieping ingebouwd. De wanden zijn opgetrokken uit koelcelplaten en zowel rondom als boven het depot is ruimte vrij gehouden.
(klik op de foto voor een vergroting – tekst gaat verder onder de foto’s)
De verbouwing van het rijksmonument en de aangrenzende nieuwbouw zijn ontworpen door BiermanHenket architecten – dat ook al tekende voor onder meer het Fries Museum, het Museumkwartier in ’s-Hertogenbosch en de uitbreiding van de Fundatie in Zwolle.
Behalve de musea heeft ook de archeologische dienst van de gemeente Zutphen zijn intrek genomen in het stadspaleis. Daarmee komen geschiedenis, cultuurhistorie, beeldende kunst en actualiteit samen in het historische centrum van de Hanzestad.
Over het Hof van Heeckeren is in 2020 een boek verschenen, Hof van Heeckeren Twee musea in een vorstelijk huis. Dit is onder andere in de Museumwinkel te koop.
Bron: AdelinNederland.nl, BiermanHenket.nl, ErfgoedcentrumZutphen.nl, InZutphen.nl, Stedenbouw 738, pagina 128-131 (najaar 2016).