Te zien in: Museum Henriette Polak

Riek Wesseling, Spiegelbeeld met Tulp, 1947

In de afgelopen jaren heeft Museum Henriette Polak een groot aantal kunstwerken van Riek Wesseling door schenking verworven. Wesseling werkte uitsluitend in zwart-wit. Voor haar was zwart-wit meer kleur dan kleur. Wesseling is één van de weinige Nederlandse kunstenaars, die al voor de Tweede Wereldoorlog de tekenkunst als autonome kunstdiscipline opvatte. Haar tekeningen dwingen ruimte af en komen het beste tot hun recht wanneer ze ingelijst aan de muur hangen.

In de jaren dertig kreeg Riek Wesseling waardering voor grafische technieken. Ze ontwikkelde een persoonlijke techniek voor de droge naaldgravure en maakte graag lithografieën. Bij de droge naald ets haalde ze alle braamvormingen weg in plaats ze te laten staan voor het bereiken van een expressief effect zoals vooral de expressionisten deden. Riek Wesseling liet liever niets aan het toeval over. Al haar tekeningen en grafiek zijn nauwkeurige verbeeldingen van complete verhalen die ze in haar hoofd had uitgedacht. Atelier in glazen bol (naaldgravure 1969 naar een tekening uit 1959) is een fraai voorbeeld van een uitgebalanceerd verhaal.

Constructie en fantasie zijn essentiële bouwstenen voor Riek Wesseling. Het toepassen van beiden had ze geleerd tijdens haar lessen aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar Samuel Jessurun de Mesquita haar meest favoriete docent was. Op dit punt laat haar werk overeenkomsten zien met dat van M.C. Escher, die haar als leerling van Jessurun de Mesquita was voorgegaan.

Al het werk van Riek Wesseling heeft een surrealistisch karakter. Haar kunstwerken vormen dan ook een buitenbeentje binnen de collectie van het Museum Henriette Polak, dat zich in eerste instantie richt op de Nederlandse klassiek-moderne schilder- en beeldhouwkunst.

Muziek speelde een grote rol in het leven van Riek Wesseling. Eigenlijk had ze in muziek door willen gaan, maar haar vader blokkeerde die mogelijkheid en vanaf dat moment werd de tekenkunst haar métier. In al haar ateliers was altijd ruimte voor muziek. Ze plaatste er een piano en gaf er regelmatig huisconcerten. Aan de Rapenburgerstraat in Amsterdam, waar Wesseling van 1961 tot 1984 woonde en werkte, werden deze huisconcerten een begrip. De zangeres Marianne Kweksilber en de klavecinisten Marijke Smit-Sibenga en Jaap Spigt traden er op als voorbereiding voor hun concerten. Onder de bezoekers van haar atelier bevonden zich ook tal van kunstenaars, van wie  Museum Henriette Polak werk in de collectie heeft, zoals de tekenares Ro Mogendorff, de beeldhouwer Jan Meefout en de schilders Jeanne Bieruma Oosting en Joop Sjollema.


Ook te zien

Riek Wesseling, Cyclaampje, 1944-45, potlood op papier, collectie Museum Henriette Polak
Riek Wesseling, Atelier in glazenbol, 1969, naaldgravure, collectie Museum Henriette Polak