Piet Esser, Rembrandtpenning, 1964, brons
In 1956 kreeg Piet Esser van de gemeente Leiden de opdracht voor een gedenkpenning van Rembrandt, die 350 jaar geleden in deze stad werd geboren. De Rembrandt-penning werd een ware obsessie voor Esser. In de loop van de jaren maakte hij wel 600 verschillende versies.
De uitdaging bij het maken van een penning is het maken van grote, monumentale gebaar op een klein oppervlak. Het maken van een penning is ook een proeve van bekwaamheid. Niet voor niets wordt de penning wel de Haiku van de beeldhouwkunst genoemd.
Voor het maken van een goede penning zijn, behalve groot artistiek inzicht, ook geduld en een groot vakmanschap vereist. Piet Esser bezat dat alles in ruime mate. Zijn ingrediënten voor bijvoorbeeld een Rembrandt-penning waren: een goed gelijkend portret, een vlakke achtergrond en een rustig randschrift met veel aandacht voor het materiaal en het maakproces. Ook had Esser een nieuwe visie op de belettering: het ineenvlechten van letters of een letter als een zelfstandige vorm, zoals de R van Rembrandt.
Piet Esser (1914-2004)